Sākums | Domas 

Padoma vaicāšanas māksla

Mēs visi ļoti labi zinām, ka vienam cilvēkam nav iespējams visu zināt. Vienā jomā ir aktīvi jādarbojas vismaz 20 gadu, lai varētu sevi saukt par profesionāli. Acīmredzami cilvēka mūžs ir par īsu, lai iemācītos visu.

Senos laikos, pirms ko uzsākt, vispirms prasīja padomu mātei vai vecmāmiņai. Sieviete ģimenē visu mūžu attīsta intuīciju, jo bez tās nav iespējams dzīvot – ir jāsaprot, ko saka runāt neprotošais mazulis, ko sadomājis mūžīgi klusējošais vīrs. Vecākas sievietes ir redzējušas visu – dzimšanu, audzināšanu, visas iespējamās grūtības. Tādēļ vecmāmiņa uzreiz jūt, vai sadomātajam pasākumam ir nākotne vai nē.

Pēc tam gāja pie konsultanta. Tas ir cilvēks, kas 30-40 gadus krāj pieredzi kādā dzīves jomā un var dot kvalificētu padomu.

Ja mēs tā rīkojamies, varam izbēgt vismaz no rupjām kļūdām. Jo vairāk prasām padomu, jo labāk. Vienkāršam un vieglam pasākumam der uzzināt 3 speciālistu viedokli. Ja nodoms ir nopietns, noteikti jāaprunājas vismaz ar 10 konsultantiem.

Jo vairāk zinošu cilvēku mēs apvaicājam, jo skaidrāk parādās interesanta īpatnība – tie visi runā kaut ko savu, atšķirīgu no pārējiem. Kā tā var būt, ka vienas profesijas pārstāvji dod pavisam pretējus ieteikumus? Kādēļ viņi nevienojas savā starpā par vienu absolūti pareizu domu? Varbūt viņi neko nesaprot?

Viss ir pareizi, tā tam ir jābūt. Ir neskaitāmi daudz variantu, kā risināt vienu un to pašu problēmu. Katrs speciālists izvēlas sev tīkamāko paņēmienu, izmanto to savā profesionālajā darbībā un ar stingru pārliecību saka, ka viņa variants ir labs, tas strādā.

Visi nevar darīt vienādi, citādi zudīs interesantums, dzīve kļūs vienveidīga un pelēka. Dažādība padara dzīvi interesantu un pilnvērtīgu.

Padoma vaicātāja uzdevums ir iegūt iespējami plašu skatu uz savu problēmu no dažādiem skatu punktiem. Tas ir izdarāms, runājoties ar daudziem speciālistiem. Jo plašāku skatu iegūstam, jo labāk izkristalizējas mums piemērotākais risinājums. Obligāts nosacījums – ir godīgi un objektīvi jāuzklausa. Ja sākam kritizēt, meklēt zemūdens akmeņus un izdevīgumu, nekas nesanāks, padoma vaicāšana tad kļūst bezvērtīga.

Visi daudzo speciālistu viedokļi ir pareizi, jo tie iekļaujas profesijas rāmjos. Uzklausot viedokļus, mēs apjaušam, kas ir iespējams, kas nav, ko mums maksās mūsu ideju realizācija. Labāk uzreiz darīt pareizi, nekā iegūt savu personīgo neveiksmīgo pieredzi.

Kad situācija ir izpētīta, mēs pieņemam lēmumu un nesam 100% atbildību par to. Nedrīkst iet pie konsultanta ar domu novelt no sevis atbildību. Tas ir nepieklājīgi. Īsts profesionālis principā nedod tiešu padomu, viņš parāda variantus, no kuriem mēs varam izvēlēties sev piemērotāko ar mums pieņemamākajiem nevēlamajiem blakusefektiem. Atbildību par savu rīcību uzņemamies mēs paši. Konsultācijas nepieciešamas, lai izbēgtu vismaz no rupjām kļūdām.

Lai cik nepatīkami to būtu pieņemt, mēs mēdzam nokļūt savu ideju un ilūziju varā. Konsultācija palīdz iegūt skaidru, reālu un praktisku skatu uz savu problēmu un iespējamajiem risinājumiem.

Mūsdienu sabiedrībā valda noskaņojums – ikviens ir vientuļais varonis. Vairums vēlas iet un atrisināt visu pats, saviem spēkiem. Visus uzvarēt pašam. Tas nav iespējams. Varam tikai izglābt sevi, savu dvēseli. Bravūra – tā ir lepnība.

Pats labākais padoms var tikt sabojāts neskaitāmos veidos:
- to var nepareizi saprast;
- to var pielietot nelaikā;
- ne tajā vietā;
- ne tajos apstākļos;
- var nezināt procesa stadijas, kā tās izpaužas un pirms laika pamest iesākto;
- var nepakonsultēties pēc tam, kad viss padarīts, lai pieliktu punktu – tā arī ir kļūda;
- var domāt, ka iedoto shēmu vienreiz pielieto un problēma atrisinās pavisam. Tā nav, pašā darbībā iekļaujas atkārtošana, darīšana vēlreiz;
- darba gaitā var kļūdīties;
- kāds no procesā iesaistītajiem var apmānīt;
- var pietrūkt naudas;
- var pietrūkt veselības;
- var sākt par vēlu un nelaikā;
- var nepietikt karmas;
- beigu beigās Dievs var būt pret. Viņam ir tādas tiesības. Viņš liek pēdējo parakstu. Ja viņa plānos neietilpst, nekas nesanāk.

Redzam, ka neizdošanās iemeslu ir daudz. Tādēļ vajag milzīgi daudz saprāta, lai padomu pielietotu sekmīgi.

Ir viens veiksmes noslēpums. Lai kaut kas izdotos, nepieciešama ticība un cieņa. Ja mēs mīlam un cienām to, kurš deva padomu, un mēs kaut kāda iemesla dēļ to izpildām nepareizi, tas mums atnesīs labumu. Katras darbības rezultātā jāattīstās pozitīvām rakstura īpašībām. Ja tās attīstās pēc nepareizām darbībām, beigās viss izlabojas un beidzas labi. Tas ir brīnums, kas parastam patērētājam nav sasniedzams. Taču katrs var atcerēties gadījumus, kad tieši tā ir noticis. Spilgts piemērs ir placebo. Cilvēkam dod parastu krītu. Cilvēks tic ārstam un zālēm un izveseļojas. Ārstē īpašību pacelšana augstākā līmenī. Ja ir uzticība, cieņa, vēlēšanās pildīt norādījumus, tas ārstē. Zāles tikai palīdz vai vismaz netraucē.

Ja gadījies slikts speciālists, nekas nav izdevies, viss slikti beidzies – vaina ir mūsu, jo esam necienīgi izturējušies un neesam ticējuši labam iznākumam. Vainīgi vienmēr esam mēs paši un tas dara mūs laimīgus. Citādi dzīves beigās apvainosim pilnīgi visus un neticēsim nevienam, un parādīsies cinisms.

Ja konsultants nesaka taisnību, tas nenozīmē, ka viņš ir kļūdījies. Padomdevēja uzdevums ir teikt to, kas palīdz. Tādēļ tehnisko informāciju (slimības grāmatiņu, horoskopu u.tml.) cilvēkam nedod. Pretējā gadījumā cilvēks pats sāk meklēt risinājumus, ārstam vairs netic, nepieņem ārsta norādījumus un kā pacients ir zudis. Ko pēc tam vainot, ja paši esam izdarījuši secinājumus un iztulkojuši ārsta vārdus pa savam? Tikai sevi. Vienmēr gribas visu uzzināt, taču tās ir lamatas, smags pārbaudījums. Tas problēmu nerisina. Cieņa un ļaušanās risina problēmu. Ja nerisinās, neesam pietiekami cienījuši un ļāvušies ārstēties.

Pieņemt padomu ir grūti, taču bez padoma arī nevar. Akli uzticēties nedrīkst, taču pārlieku iejaukties un izzināt visas detaļas arī ir kaitīgi. Veiksmes noslēpums, kā vienmēr, ir balanss.

Raksta sagatavošanai izmantotas V. Ruzova lekcijas.


Esi kopā ar Sevi!
© Kārlis Šulcs 2008-2012. Visas tiesības aizsargātas.
Jaunākie labojumi 31.05.2011. Atsauksmes sūtīt autoram